Hoe zorg je voor de juiste werk-privébalans voor jouw medewerkers?

Staan jouw medewerkers altijd aan?
Dat klinkt misschien als iets positiefs, maar dat is het zeker niet.
Om productief en zonder te veel stress te kunnen werken, hebben medewerkers een goede verhouding tussen ontspanning en inspanning nodig. Opladen lukt alleen wanneer ze niet bezig zijn met werk.

Sinds de coronacrisis werken steeds meer bedrijven hybride: deels op kantoor en deels thuis. Dit heeft grote voordelen, zoals een afname van het woon-werkverkeer en de mogelijkheid om te kiezen hoeveel prikkels je wilt tijdens het werk.

Toch komt het ook voor dat medewerkers juist te veel gaan werken, doordat de grenzen tussen werk en privé vervagen.

Wanneer je op dezelfde bank aan het werk bent als dat je ’s avonds ontspant, is het immers een stuk lastiger om die ene werkmail of dat belangrijke rapport helemaal los te laten. Doordat losser om wordt gegaan met werktijden, is de verleiding soms groot om ’s avonds toch nog even door te gaan. Zo raakt de balans tussen inspanning en ontspanning zoek.

Aan de slag met het verbeteren van de werk-privébalans? Lees dan deze tips:

  1. Laat teams dagelijks inchecken én uitchecken om te bespreken wat er op een dag gedaan wordt.
  2. Geef als ondernemer het goede voorbeeld en mail niet in de avond of het weekend.
  3. Geef medewerkers de vrijheid om in overleg ook zelf hun werktijden te bepalen. Sommige mensen werken liever vroeg in de ochtend of laat op de avond.
  4. Voorkom dat medewerkers in de lunch doorwerken. Vertel ook je thuiswerkers over het belang van pauzes nemen.
  5. Roep een gezamenlijk sportuurtje in het leven, waarbij alle medewerkers gaan bewegen. Dat kan op kantoor, maar ook op afstand.

En heb jij in jouw rol van werkgever ondersteuning nodig omdat je er even niet meer uitkomt of heeft één van je medewerkers coaching nodig om de juiste balans te vinden?

Wij helpen je graag verder

  • Betrokken

  • Deskundig

  • Onafhankelijk